هیئت مکتب الرسول .ص.

محفل سرسپردگان ولایت .

محفل سرسپردگان ولایت .

هیئت مکتب الرسول .ص.

محفل سرسپردگان ولایت
تاسیس :1376

تقویـم برنامه های هیئت

 تقویم

 تقم

 تقویم

قاب عکس

 قاب عکس

معرفی کتاب + دانلود

 لهوف سید

نرم افزار گوشی

 لهوف سید

پیام های کوتاه
  • ۱۲ ارديبهشت ۹۳ , ۰۳:۳۲
    روضه
سـایـر

 مقام معظم رهبری

زیارت اربعین

چهارشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۳، ۰۳:۲۴ ب.ظ

عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِینَ وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ بِالْیَمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ

الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏

الإمام الحسن العسکری (علیه السلام) 


علامت و نشانه انسان مؤمن پنج چیز است:

 پنجاه و یک رکعت نماز در شبانه روز، (17رکعت نماز واجب، 11رکعت نماز شب، و 23رکعت نافله)، زیارت اربعین و ... بسم الله را بلند گفتن.

«بحارالأنوار، ج72، ص85»


در فرهنگ اسلامی و در معارف عرفانی عدد چهل (اربعین) از جایگاه ویژه­ای برخوردار است. چله‌نشینی برای رفع حاجت و یا رسیدن به مقامات سلوک و عرفان معروف است؛ حفظ کردن چهل حدیث، اخلاص چهل صباح، کمال عقل در چهل سالگی، دعا برای چهل مؤمن و... بسیاری از این نمونه­ها و موارد است.


در فرهنگ عاشورا، أربعین به چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) گفته می‌شود که مصادف با روز بیستم صفر است. در نخستین أربعین شهادت امام حسین(ع) جابربن‌عبدالله انصاری و عطیّه کوفی به زیارت قبر سیدالشهداء آمدند و بنا به برخی نقل­ها، در همان أربعین کاروان اسرای اهل بیت در بازگشت از شام و سر راه مدینه، از کربلا عبور کردند.


به هر حال فرازهای زیارت أربعین که از امام صادق(ع) روایت شده و به‌ما رسیده، در درجه اول، شناخت امام حسین و راه او است؛ که انسان نباید در برابر ظلم و جور ساکت بنشیند و از سوی دیگر، نشان‌گر این نکته است که چگونه عدّه­ای با پیروی از هوای نفس تا چه اندازه در وادی هلاکت سقوط کرده‌اند. در فرازی از این زیارت می­خوانیم که:
«اللَّهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أنه ... بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ الْجَهَالَةِ و حَیرَهِ الضّلالهِ و قد تَوَازَرَ علیه مَن غَرّتهُ الدّنیا و بَاعَ حَظَّهُ بالأرَاذلِ و شَرَی آخرتَهُ بالثَّمنِ الأوکَسِ و تَغَطرَسَ و تَردَّی فِی هَوَاهُ»
خدایا گواهی می­دهم که او خون پاکش را در راه تو به خاک ریخت؛ تا بندگانت را از جهالت و حیرت و گمراهی و مردمی که فریفته دنیا شدند و بهره آخرت­شان را به متاع ناچیز و پست دنیا فروختند و ظلم و جور کردند و در پیروی هوای نفس هلاک شدند، نجات دهد.




نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی